SEO.

Search Engine Optimalisation (SEO) is het optimaliseren van website(technieken) en content zodat informatie snel en accuraat door een zoeker gevonden kan worden. Met SEO voor WordPress proberen we de bezoeker zo snel en goed mogelijk te helpen met het vinden van de juiste informatie.

Waarom SEO?

Goede SEO zorgt dat de website getoond wordt bij de juiste doelgroep. Informatie is duidelijk en het is makkelijk om door de website heen te navigeren. Heeft de website een laag Bounce percentage en een hoog doorklik ratio, dan gaat Google er van uit dat de website waardevolle content bevat. Hierdoor zal je stijgen in de zoekresultaten.

1. Techniek

Een goede website begint in de basis bij de juiste techniek. Techniek bepaalt voor een groot gedeelte hoe snel een pagina op een website laadt. Maar ook hoe pagina’s schalen en content er uit ziet op verschillende schermformaten. Met Techniek proberen we bezoekers een positieve ‘User Experience’ te bieden. Benieuwd hoe jouw website scoort? Doe hier de snelheidstest.

Techniek

2. Content

Content is het middel om informatie aan de doelgroep over te brengen. De kust hierbij is om deze informatie in kleine stukken op te delen zodat deze makkelijk door de bezoeker gevonden kan worden. Een goede strategie is om slechts één onderwerp per pagina te behandelen. Het is dan makkelijker om zoekwoorden aan dit onderwerp te koppelen en content hier op af te stemmen.

Content

3. Linkbuilding

Linkbuilding is in feite het Intern en Extern Linken van pagina’s. Met Interne linkbuilding proberen we een heldere navigatiestructuur te bedenken zodat bezoekers makkelijk en doeltreffend informatie kunnen vinden. Externe linkbuilding is het plaatsen van jouw website link op andere websites. Een link op een website van een groot bedrijf in dezelfde branch is meer waard dan bijvoorbeeld en link op een startpagina.

linkbuilding

Technische optimalisaties

Een goed preseterende website heet een betere user-exiprience. Daardoor blijven mensen langer op een website waardoor de 'bounce-rate' omlaag gaat. Website prestaties zijn een 'rankings factor' voor Google waardoor een hogere positie haalbaar is. Het loont dus om jouw website technisch te optimaliseren.

Afbeeldingsoptimalisatie

Een professionele website is niet compleet zonder mooie afbeeldingen. Aan grote kwalitatieve afbeeldingen kleven nadelen zoals afbeeldingsformaat en -grootte. Wanneer een gebruiker een pagina laadt op een mobiel apparaat, dan moeten deze afbeeldingen allemaal gedownload worden. Dit kost tijd en maakt een webiste langzaam.

Browser cache

Met Browser Cache sla je website bestanden tijdelijk op op je computer. Het is namelijk sneller om bestanden van je schijf te lezen dan om deze (elke keer) opnieuw te downloaden. asdas sa sad sad asasd sa adsds a

Script optimalisatie

Websites bestaan uit HTML, CSS, PHP en scripts zoals JavaScript en jQuery. Deze scripts kunnen op een externe locatie staan zoals een CDN maar kunnen ook lokaal worden gehost. Hoe meer scripts er zijn, hoe langer het duurt voor een pagina geladen kan worden. Het optimaliseren bepaalt welke scripts prioriteit krijgen.

Content Delivery Network

Een Content Delivery Network is een super snelle server die snel kan schakelen. Het wordt gebruikt om afbeeldingen en scripts van een website op te slaan. Zo ontslast je de hosting server en behaal je betere resultaten.

Hosting

Laadtijden van een website worden beïnvloed door de snelheid van de hostingprovider. Een goedkope hostingaanbieder levert over het algemeen langzamere verbindingen en laat de server in slaapstand gaan wanneer de website een poosje niet is bezocht. Hierdoor kan het lang duren voor de eerste pagina van de website is geladen.

Content optimalisatie

Om interessante Content te maken is het verstandig om te denken vanuit een probleem die de doelgroep heeft. Vaak is dit een persoon met een vraag die zij in Google intikken, in de hoop een antwoord te kunnen vinden. Wanneer de kop van de link de vraagstelling van de zoeker bevat, is de kans erg groot dat deze wordt aangeklikt. Het beste scenario voor de zoeker is dan ook om op een pagina uit te komen waar specifiek hier antwoord op wordt gegeven zonder dat er verder op de pagina gezocht hoeft te worden.

SEO teksten

Het schrijven van goede SEO teksten vormt de basis van een kwalitatieve website. De inhoud van een website moet aansluiten bij de zoekvraag van de bezoeker. Hoe beter jouw content aansluit bij de vraag, hoe langer de bezoeker op de website blijft met als resultaat een lagere 'bounce rate'.

Structuur

De opmaak van een website is belangriijk omdat zoekmachines daardoor weten welke informatie het meest relevant is. Zo staat een pagina titel vaak in H1-tags, teksten in paragraph-tags, en voldoen pagina's aan Schema.org standaarden

Focus trefwoord, SEO titel, meta omschrijving, alt-tags, title-tags, ...

Deze elementen worden gebruikt om aan zoekmachnines uit te leggen wat er op de pagina te zien is. Deze elementen werken het beste als ze op elkaar zijn afgestemd. Dus trefwoorden van een pagina komen overeen met de velden zoals SEO titel en meta-omschrijving.

Lees meer >

Afbeeldingen en tumbnails

Naast tekst zijn afbeeldingen erg belangrijk voor SEO. Met een afbeelding kan tekst een stuk duidelijker worden. Heb je veel tekst op een pagina? Met de juiste afbeeldingen wordt het geheel beter leesbaar en houd je de bezoeker langer op de pagina. Afbeeldingen als tumbnails zijn handig wanneer je bijvoorbeeld een pagina deelt op Facebook, je ziet dan de tumbnail als afbeelding voor je artikel.

Google Business

Laat weten aan Google wat voor bedrijf je bent, wat je openingstijden zijn en waarin je bent gespecialiseerd. Je krijgt ook gelijk de mogelijkheid om reviews te ontvangen op je Google account. Dit is handig omdat bezoekers overtuigd kunnen worden van je kwaliteiten.

Blijf content creëren

Wanneer er geen tot weinig activiteit op een website is, zal Google dit opmerken en daardoor zakken in de zoekresultaten. Regelmatig nieuwe content op je website zetten is dus goed voor ranking. Het schrijven van relevante blog- of nieuwsberichten kunnen bijdragen aan een hogere ranking in de zoekmachines.

Linkbuilding

Linkbuilding zorgt er in feite voor dat bezoekers makkelijk kunnen navigeren tussen jouw pagina's en artikelen. Met interne linkbuilding gaat het voornamelijk om navigatie binnen de website. Externe linkbuilding zijn links van jouw website op andere vergelijkbare websites. Hoe belangrijker / groter het bedrijf is die jouw link deelt, hoe meer (rankings)waarde er wordt toegekent aan deze link.

Interne linkbuilding

Intern linken is belangrijk om de bezoeker een goede navigatie te bieden. Relevante pagina's of artiekelen kunnen zo aan elkaar gekoppeld worden met als gevolg dat bezoekers langer op jouw website blijven.

Externe linkbuilding

Een link van jouw website op een andere website is belangrijk voor Google. Wellicht is dit de belangrijkste rankingsfactor voor Google. Hoe meer kwalitatieve links naar jouw website wijzen, hoe groter de kans dat je hoog scoort in de zoekresultaten van Google.

Bloggen

Het schrijven en bijhouden van een blog is een goede manier om meer mensen naar jouw website te krijgen. Probeer daarbij zoveel mogelijk kwalitatieve content te maken waarin mensen zijn geïnteresseerd. Dan is de kans het grootst dat mensen deze content gaan delen.

Geen black hat SEO

Google gebruikt algoritmes om te controleren of links natuurlijk zijn ontstaan. Vroeger was het namelijk mogelijk om back-links te kopen om zo een hogere positie in Google te bemachtigen. Tegenwoordig is dit niet meer aan te raden omdat je je opgebouwde rankingswaarde kan verleizen wanneer Google hier achterkomt.

Vraag meer informatie over SEO aan